Monday, August 15, 2011

I will walk alone

Pagi aku tidak seindah dulu . Pagi aku kini kian suram . Menjalani kehidupan sebagai seorang anak perantau yang masih mentah dalam menelaah nilai kehidupan ini . Mengatur langkah ke gedung ilmu bagi mengejar cita-cita yang diimpikan oleh semua orang . Gelak-ketawa bersama rakan sebaya yang bersama-sama dahagakan ilmu pengetahuan . Tinggalkan ceritaratera di teratak 4 tingkat buat sementara waktu . Bertungkus-lumus memerah keringat menuntut ilmu di dalam kelas . Disisipkan keriangan di samping tekanan . Itulah aku dan kawan-kawan . Gembirakan hati yang lara di pentas menuntut ilmu . Bergegas mengejar segulung diploma dan ijazah bagi mempertahankan diri sendiri supaya tidak ditindas . Pulang ke teratak menyelesaikan tugasan gedung ilmu . Menjatuhkan diri di atas sebuah tilam empuk bagi menghilangkan rasa lelah dan penat . Di benak fikiran di penuhi dengan pelbagai tomahan serta tuduhan manusia-manusia . Tidak pernah berhenti memikir kekurangan diri ini sehinggakan ada antara mereka yang sewenangnya menilai aku serendah-rendahnya . Kian siang melabuhkan tirai hati kian berdebar apa khuatir bakal timbul masalah lain . Berjaga-jaga menelaah ayat-ayat aku . Inilah kehidupan sebatang kara seorang perantau apabila berjauhan dari keluarga . Namun begitu hati dan fikiran menjadi nadi utama dalam membuat keputusan . Tidak akan melatah apabila mempunyai masalah dan dugaan dan tekanan . Teruskan berjuang sehingga ke akhir hayat dan termakbul hajat di hati :)

No comments:

Post a Comment